Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Think'st thou to seduce me then? : impersonating female personas in songs by Thomas Campion (1567-1620)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789197847797
Titel
Think'st thou to seduce me then? : impersonating female personas in songs by Thomas Campion (1567-1620)
Författare
Karlsson, Katarina A
Förlag
ArtMonitor Avhandling
Utgivningsår
2012
Omfång
257 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
165 x 242 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
564 g
Språk
English
Baksidestext
Finns det i Campions sånger med kvinnliga berättarjag kvalitéer i avseende på folklighet, humor och queer som kan användas när man framför sångerna för en nutida publik?

Poeten/musikteoretikern/kompositören/läkaren Thomas Campion (1567-1620) publicerade 112 lutsånger, tio procent av dem hade kvinnliga berättarjag. Dessa sånger har fascinerat mig under många år. Teaterscenen var under renässansen ett förbjudet område för kvinnor. Kvinnorollerna spelades av pojkar (som sen ibland skulle föreställa kvinnor som klädde ut sig till män!) och att en anständig kvinna skulle sjunga offentligt var uteslutet. Att sjunga var en intim handling som man kunde ägna sig åt hemma. Men om man riktar blickarna bortom anständigheten finner man andra, folkliga kvinnoröster; Den berömda ficktjuven och transvestiten Molly Cutpurse straffades för att, utklädd till man, ha sjungit liderliga sånger på krogen och hon ackompanjerade även sig själv på luta och viol när hon framträdde på teatern The Fortune för en 2000-hövdad publik.

Varje tid har sin egen läsning och tolkning av Shakespeare’s dramatik. Tidig musik har ännu en bit kvar till den självständigheten gentemot sina källor.

Med en kombination av källkritisk kartläggning av den sociokulturella miljön där sångerna en gång var nya och betoning av olika delar av sångernas innehåll, vill jag presentera sångerna musikaliskt för en nutida publik med avseende på tre ingredienser från sångernas samtid och innehåll.

• Folklighet, tillsammans med vevlira

• Intimitet tillsammans med modern gitarr och mikrofon

• ”Queert läckage” med crossdressing och damkvartett

Detta är avhandling nr 31 i ArtMonitor-serien.