Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Betyg i teori och praktik 2:a uppl : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789140676047
Titel
Betyg i teori och praktik 2:a uppl : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Författare
Kenneth Nordgren (red.) - Christina Odenstad (red.) - Johan Samuelsson (red.)
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2012
Bandtyp
Häftad
Vikt
336 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Betygsättning är en stor och omdiskuterad del av läraryrket. I den här boken ges en stabil teoretisk grund för blivande och verksamma lärare. Med hjälp av praktiska och ämnesspecifika exempel omsätts teorin i vardagsnära resonemang kring hur lärare sätter betyg.

Boken innehåller en historisk orientering om betygen i den svenska skolan, en belysning av myndighetsaspekten av betygsättning, en översikt över hur kategorier som genus och etnicitet speglas i betygen samt en kunskapsfilosofiskt grundad diskussion kring mål och betyg. I ett av kapitlen diskuteras prov och provfrågor och deras betydelse för elevernas lärande.

I denna reviderade upplaga inkluderas två nya aspekter, dels behandlar boken nu även bedömning i årskurs 6, dels lyfts det ämnesdidaktiska perspektivet fram. De ämnesdidaktiska bedömningskapitlen rör svenska, engelska, matematik, NO, historia och samhällskunskap. Kapitlen är skrivna av forskare och universitetslärare med lång erfarenhet av bedömning.

”Författarna illustrerar på ett intresseväckande sätt hur komplext detta område är, samtidigt som de visar hur man får tillämpa rimliga lösningar i situationer som är långt ifrån ideala. De har en befriande professionell hållning på ett område där slagord och enkla lösningar ofta fått ersätta nykter analys och välgrundade ställningstaganden. Det är en bok jag inte skulle tveka att sätta i händerna på mina studenter.” - Lars Lindström, professor i pedagogik, Stockholms universitet

Kenneth Nordgren är lektor i historia vid Karlstads universitet.
Christina Odenstad är fil. lic. i statsvetenskap och arbetar som lärare vid Rudbeck, en gymnasieskola i Sollentuna.
Johan Samuelsson är lektor i historiedidaktik vid Karlstads universitet.