Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 55 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Konsten att lyssna. Didaktiskt lyssnande i skola och utbildning

Konsten att lyssna. Didaktiskt lyssnande i skola och utbildning

av

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2009. 263 sidor.

Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 380 g. Häftad bok med mjuka pärmar, plats finns för egna anteckningar. Innehåll: Förord DEL I - Lyssintro 1. Vad vet du egentligen om lyssnande? DEL II - Lysshistoria 2. Lyssnandets betydelse DEL III - Lyssteori 3. En lyssplattform 4. Lyssbegreppet DEL IV - Lyssundervisning 5. Lysstörningar och lysstid 6. Konsten att lyssna uppmärksamt 7. Konsten att lyssna till röster 8. Didaktiska ramar kring lyssundervisning 9. Lysshinder och blockeringar 10. Sex olika sätt att lyssna 11. Responsens betydelse DEL V - Lyssutveckling 12. Lyssna som didaktisk ingång 13. Didaktiskt lyssnande samt Litteratur och Register mm. // Diskret liten anteckning finns på insidan av främre pärmen, inga övriga anteckningar eller understrykningar förekommer, två fläckar och veck finns på främre pärmen. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [4528]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 55 SEK Swish

7 dagar sedan

Förlagsfakta

ISBN
9789144034188
Titel
Konsten att lyssna : didaktiskt lyssnande i skola och utbildning
Författare
Kent Adelmann
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsdatum
20090101
Omfång
263 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
385 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Av skolans styrdokument framgår det att tala och lyssna samt läsa och skriva är centrala moment i elevernas språkutvecklande arbete. Och säkert kan både elever och lärare ge goda exempel på hur de målmedvetet använder och utvecklar förmågan att just tala, läsa och skriva. Däremot har de förmodligen svårare att förklara hur det konkreta arbetet kring aspekten lyssna ser ut. Som stöd för dagens lärare i svenska finns nämligen ingen tradition, ingen forskning, ingen litteratur, ingen begreppsapparat och inga kursplanemål eller betygskriterier för lyssundervisning och lyssutveckling.Konsten att lyssna behandlar ämnesaspekten Lyssna som receptionsdisciplin och lyfter fram den ur sin didaktiska icke-existens som ett språkligt redskap, jämbördig med undervisningsaspekterna Tala-Läsa-Skriva. För första gången får vi här beskrivningen av ett didaktiskt lyssnande med lysshistoria, lyssteori, lyssundervisning och lyssutveckling.Boken riktar sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska samt handledare av olika slag i skola och utbildning, där lyssnande har en avgörande betydelse för coachning och lärande.