Retorik eller konsten att övertyga
Inbunden bok. Norstedts. 4:2 uppl. 2008. 288 sidor.
Nyskick. Konsten att tala, och därmed övertyga, är mycket värd inte bara för politiker eller försäljare, även för föreläsare och kärlekskranka friare. Det handlar bl a om konsten att välja de rätta argumenten i en viss situation, göra språket rikt och slagkraftigt, m m. Inbunden, färgtryckt laminatband / kartonnage. 8:o. 218x140x23 mm 500 g. Välvårdat och fint ex, ej ägarnamn, skick som ny. [4317]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113016313
- Titel
- Retorik eller konsten att övertyga
- Författare
- Kurt Johannesson
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 160 x 218 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 502 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.
I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.
Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl.a. politiker, företagare, jurister och jurnalister.