Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet

Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 322 sidor.

Gott skick. Fuktskada på s. 84. Lukt av parfym. Alla intäkter från försäljningen går till att stödja bibliotek i Ukraina. Även för avhämtning i Uppsala. culturenoborders@gmail.com

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147122660
Titel
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Författare
Lahdenperä, Pirjo
Förlag
Liber
Utgivningsår
2017
Omfång
322 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
559 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet handlar om det praktiskt pedagogiska arbetet med nyanlända elever. Boken presenterar olika undervisningsformer, till exempel inkludering och språkstödjande undervisning, förberedelseklasser, studiehandledning, språkutvecklande lärarkommunikation och transspråkande.
Del ett presenterar tankemodeller kring interkulturell skolutveckling och flerspråkighet som ger en teoretisk ram för de mer praktiska delarna. Del två behandlar olika undervisningsformer och innehåller didaktiska diskussioner om hur man som lärare kan skapa en god lärmiljö för eleverna. I del tre presenteras didaktiska exempel hämtade från autentisk klassrumsinteraktion som är tänkta att ge inspiration. Boken bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt på författarnas erfarenheter från forskning och praktik i skolorna. Merparten av författarna är själva flerspråkiga och arbetar aktivt med frågor som rör nyanlända elevers skolgång.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare. Den lämpar sig även väl för fortbildning av lärare, skolledare, annan skolpersonal, skolhuvudmän, politiker och beslutsfattare.
Om författarna
Redaktörer för boken är Pirjo Lahdenperä, professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning, och Eva Sundgren, professor i svenska språket med inriktning mot sociolingvistik, vid Mälardalens högskola.