Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar Del IV 1940 - 1965

Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar Del IV 1940 - 1965

Förlagsny inbunden bok. SNJ Förlag och Trafik. 1 uppl. 2022. 318 sidor.

Del IV blir den sista delen av bokserien om Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar. Den här delen tar upp händelser stora som mindre har drabbat våra järnvägar under den här perioden. Under andra världskriget ökade trycket på vårt lands järnvägar, genom ökade transporter och ransonering på bränsle, gummi mm. Enorma vedtransporter till storstäderna var en av många uppgifter som skulle skötas, dessutom mycket kalla vintrar. När kriget var över i maj 1945 var materiel och spår slitna, vilket innebar att flera år efteråt drabbades vi av rälsbrott, axelbrott mm. Hjälpberedskapen utvecklades med nya kranvagnar och hjälpvagnar. Då gällde det att snabbt få igång trafiken igen! Något att lära sig i dagens järnvägssverige!

Direkt från förlaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789198070156
Titel
Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar. Del IV 1940 - 1965
Författare
Landgren, Kenneth
Förlag
SNJ Förlag och Trafik
Utgivningsår
2022
Omfång
318 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
213 x 320 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
1600 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Del IV blir den sista delen av bokserien om Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar. Den här delen tar upp händelser stora som mindre har drabbat våra järnvägar under den här perioden. Under andra världskriget ökade trycket på vårt lands järnvägar, genom ökade transporter och ransonering på bränsle, gummi mm. Enorma vedtransporter till storstäderna var en av många uppgifter som skulle skötas, dessutom mycket kalla vintrar. När kriget var över i maj 1945 var materiel och spår slitna, vilket innebar att flera år efteråt drabbades vi av rälsbrott, axelbrott mm. Hjälpberedskapen utvecklades med nya kranvagnar och hjälpvagnar. Då gällde det att snabbt få igång trafiken igen! Något att lära sig i dagens järnvägssverige!