Elevhälsa börjar i klassrummet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2010. 170 sidor.
Gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 265 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med figurer och foton i sv/v. INNEHÅLL: Förord 1. Berättelsen om Elias, del 1 2. Barn, människa, elev 3. Hälsa - vad är det? 4. Hur mår våra barn och ungdomar idag? 5. Att handskas med livet som det är 6. Elevhälsa börjar i klassrummet 7. När det värsta händer 8. Elever i behov av särskilt stöd 9. Vem är egentligen normal? 10. Elevhälsan och diagnoserna 11. Några utmaningar 12. Skolan som rättssamhälle 13. Samarbete med föräldrar 14. Skolans elevhälsoteam 15. Se människan! Litteraturtips. Person- och sakregister.
// Namnad på titelsidan, bakre pärmen har vikningar i nedre hörnet och ett litet jack nertill, inlagan är närmast i nyskick. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3695-2]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144056074
- Titel
- Elevhälsa börjar i klassrummet
- Författare
- Gustafsson, Lars H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om hälsofrämjande arbete i grundskolan. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers fysiska och psykiska välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna. Den stora utmaningen för skolan är att utforma en arbetsmiljö som främjar både hälsa och lärande. Bara elever som trivs och mår bra lär sig något av värde! Ett av nyckelbegreppen är "parenting", det vill säga skolans förmåga att möta elever på ett varmt, empatiskt och samtidigt insiktsfullt sätt. Elevhälsa börjar i klassrummet är skriven för att kunna läsas av många och innehåller en rad vardagsnära exempel från skolans vardag. Litteraturtips finns med för den som vill läsa mer. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande lärar-, psykolog-, socionom- och sjuksköterskeutbildning, specialpedagogiska påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma lärare och skolledare samt personal inom elevhälsan liksom för intresserade föräldrar och skolpolitiker som vill veta mer om denna viktiga verksamhet i skolan.
