Corporate Bullshit : Om språket mitt i city
Inbunden bok. Svenska förlaget. 1:3 uppl. 2005. 110 s. Inbunden. Laminatband. 16,8x15,2cm.
Mycket gott skick. Talar du Corporate Bullshit? Du känner i alla fall någon som gör det. Någon som har helikopterperspektiv, pekar med hela handen och tar höjd för. Vissa kommer att känna igen sig och alla kommer att fascineras av språkforskaren Lars Melins genomgång av språket mitt i city. Kvalitetssäkra dig själv med denna underhållande orientering om ekonomiskan och roa dig med att spela floskelbingo. De inbitna bullshitarna kommer kanske inte att uppskatta den fullt ut, men deras omgivning kommer att erfara en illvillig glädje vid läsningen. Catharina Grünbaum, DN Den är kåseriskt spirituell från första sidan till den sista. Hans Ingvar Hanson, Management Magazine Melins bok är hållen i en lättsam ton, men den säger något väsentligt om vår tid. Daniel Erlandsson, Östgöta Correspondenten Corpor ate Bullshit är ett stycke intelligent underhållning, helt enkelt. Charlotta Wadenbrandt, Länstidningen Södertälje Lars Melin är docent i svenska och har skrivit många populärvetenskapliga böcker om språk och språkbruk. Till de senaste hör Fiint språk och Språket så funkar det, båda skrivna tillsammans med Martin Melin.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9177386795
- Titel
- Corporate Bullshit : Om språket mitt i city
- Författare
- Lars Melin
- Förlag
- Telegram Bokförlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 110 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 167 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 296 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vill du bilda spjutspetsen, ha ledartröjan, ligga i framkanten, komma ut på banan och leverera? Då måste du också vara uppdaterad inom språket som gäller mitt i city managementska.
Det är inte bara din stadsjeep och nya bildtelefon som visar att du hänger med. Trendiga ord räknas också. I Corporate Bullshit skriver språkforskaren Lars Melin om det ekonomiska trendspråk som under några årtionden varit hetast. Och vare sig han skriver om de nya orden, om VD:s verbala later och olater, om ekonomers och reklammakares språk, om språklig innovation eller slentrian blir det underhållande läsning. Modeord har en kort levnad hur myntas de, hur sprids de och när dör de? Corporate bullshit är en bok för alla att känna igen sig i, roas av och till och med ha nytta av för att höja ribban, kvalitetssäkra, genomlysa eller rätt och slätt: Vässa orden!