Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2003. 404 sidor.
Nyskick.
Omslag: ngt obetydligt pyttelitet tidsnött å kanter.
Grupper lever i människan och människan lever i grupper. Inom såväl offentliga som privata organisationer har vi i vår tid en stark (och ibland överoptimistisk) tro på "gruppen" och dess möjligheter. Här ska viktiga beslut fattas och ett kvalificerat arbete utföras utifrån idén om den samlade kompetensens kraft och potential. För att detta ska vara möjligt räcker det inte med vackra ord och goda intentioner.
I denna bok ges en systematisk genomgång av olika teoribildningar inom gruppsykologi och ledarskapsteori. Författaren flätar samman aktuell kunskap från psykologi, pedagogik, ledarskaps- och organisationsteori i en diskussion kring de möjligheter och dilemman som grupper, organisationer och deras ledare ställs inför. Den professionella och sociala kompetens som är nödvändig i moderna organisationer behandlas utförligt.
Denna sjätte upplaga har förutom en omfattande bearbetning och uppdatering även kompletterats med nyare material.
Boken vänder sig till alla som söker en nyanserad förståelse av gruppers dynamik, ledarskap och organisationsfrågor. Den skiljer sig från annan socialpsykologisk litteratur genom att den behandlar hur gruppers dynamik, organisationers struktur och kultur samt ledarskapets villkor och utövande är relaterade till varandra.
Lars Svedberg är docent i pedagogik och legitimerad psykolog. Han har gedigen erfarenhet av lärarutbildning, skolledarutbildning och kompetensutveckling inom offentlig, ideell och privat sektor. Lars forskar om skolchefers samspel med rektorer och andra aktörer liksom tillitsfrågor inom organisationer.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144041543
- Titel
- Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
- Författare
- Lars Svedberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 403 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sanningar om organisationers form, innehåll och ledning får allt kortare livslängd. En turbulent och nyckfull omvärld driver fram ständigt nya lösningar. För många yrkesgrupper har kunskapsbasen och den professionella identiteten förändrats och fått ett annat innehåll. Nya villkor kräver inte bara modet att inse det vi redan vet, utan också ett nytt tänkande, ett nytt kunnande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se