Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Patientsamtalet : handbok i mötet mellan läkare och patient
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144095646
Titel
Patientsamtalet : handbok i mötet mellan läkare och patient
Författare
Larsen, Jan-Helge
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2015
Omfång
239 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 245 mm
Vikt
420 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I den här boken beskrivs konsultationsprocessen, principer för telefonsamtal, samtal om livsstil, patientens känslor och hur de överförs till läkaren, läkarens känslor och hur de typiska problemen hanteras, läkarens rättigheter och energibalans, samtalets språk, återkoppling och handledning. Patientsamtalet ger verktyg för att strukturera samtalet mellan läkaren och patienten. Författaren tar upp hur man tar itu med de återkommande problemen: att läkaren i sin iver att hjälpa och på grund av tidspress avbryter patienten samt att patientens ångest, frustration och andra känslor smittar av sig på läkaren. Boken bygger på analyser av samtal mellan läkare och patient, såsom de framträder i videoinspelade konsultationer, både med ”riktiga” patienter och med läkare som gestaltar sina patienter i övningar. Den riktar sig till alla kliniskt arbetande läkare och särskilt till verksamma och blivande allmänmedicinare samt till handledare. Genom att använda bokens samtalsmetod blir det ”roligare”, tryggare och effektivare att vara läkare. Metoden har gett mig en känsla av trygghet som läkare, så att jag kan möta patienten utan att bli rädd för att inte klara av situationen, och det gör det lättare för mig att lyssna till patienten.

Kursdeltagare
Guld är när frustration och frågetecken i det dagliga jobbet byts ut mot mer professionalism och man känner en större förståelse för vad det är som egentligen sker i konsultationen.