Din framgång - ingen annan illa. Mellan vinstmaximering och evigt liv
Inbunden bok. Litteraturhuset. 2010. 180 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Format 21 x 14 cm Vikt 350 g.
Inbundet vitt förlagsband med ryggtext i orange och skyddsomslag. Främre pärmen har ett tryckmärke i nederkanten. Boken är banbrytande inom ledarskap, livsfilosofi och långsiktigt företagsbyggande. Innehåll: Förord, Dokumentet (Det värdefulla skapandet, Ledarskapets etik, Balans på två sidors villkor, Ansvaret för allt och alla, Vagabonden som förebild, Att vara sin egen möjlighet, Den odelade helheten, Den meningsfulla närheten, Den ständiga rörelsen), Samtalet (Det exekutiva, Det etiska, Det existentiella), Appendix. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789197470995
- Titel
- Din framgång - ingen annan illa : mellan vinstmaximering och evigt liv
- Författare
- Brodén, Leif
- Förlag
- Litteraturhuset
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Din framgång - ingen annan illa. Mellan vinstmaximering och evigt liv" är en banbrytande bok om ledarskap, livsfilosofi och långsiktigt företagsbyggande. Boken är skriven av etnologen och humanisten Bengt Jacobsson och koncernchefen för Södra Leif Brodén och är ett resultat av en längre tids samarbete kring ledarskap och personlig utveckling.
Hur förhåller sig en vd i ett stort svenskt exportföretag till sitt uppdrag att företaget ska ha evigt liv och samtidigt generera högsta möjliga avkastning till ägarna? Leif Brodén benar upp sitt handlingssätt i boken. Det bygger på tio års samlad erfarenhet och praktik som toppchef. Hur går man tillväga för att år efter år bibehålla engagemanget från medarbetare, kunder och leverantörer och inte drabbas av hybris och sönderfall?
Tillsammans med Bengt Jacobsson så går Leif Brodén i boken igenom huvudfrågorna. Till exempel: Hur ser man till att ägna sig åt det man kan påverka? Hur skapar man en miljö där de anställda känner mening i sitt arbete? Hur underlättar man för anställda att vara kreativa? Och hur skapar man ett system i företaget så att alla idéer fångas upp och utvärderas?
Hur har man under tio år utvecklat sin produktivitetsmetod som är en av de mest inarbetade i svenskt näringsliv?
Egentligen presenterar vi inte något nytt på någon av sidorna i den här boken, utan bara sådant som alla redan på förhand vet om. Alltså: "Intet nytt under solen." Vårt samtal är i bästa fall en bekräftelse av vad som är lagrat i djupet av det mänskliga sinnet. Om något verkar nytt är det bara för att det framträder i en ovanlig skepnad. Så banalt, självklart, enkelt och naturligt är det vi pratar om. Och ändå är det så svårt för en hel värld att ta det till sig och efterleva det. Den moderna människan tror blint på ytliga överbyggnader, smarta grejer, snabba klipp och häftiga moderörelser alltsammans beläget utanför henne själv.
Provläs och bläddra i "Din framgång - ingen annan illa" http://www.dinframgang.se/prov.html