Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Metoder för etik

Metoder för etik

Inbunden bok. Uppsala Publishing House/Konsultförlaget. 1 uppl. 1999. 132 sidor.

Gott skick. visst slitage på pärm- Namnteckning. inga understrykningar eller anteckningar.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789170050909
Titel
Metoder för etik
Författare
Lena Edlund
Förlag
Uppsala Publishing House/Konsultförlaget
Utgivningsår
1999
Omfång
132 sidor
Bandtyp
Inbunden
Språk
Svenska
Baksidestext
Vilka etiska värden har ditt företag? Finns det värderingar som du tycker är särskilt viktiga och som du vill förmedla till dina kunder och samarbetspartners? Hur gör du det? Är dessa värderingar tydligt formulerade? Känner alla medarbetare till dem? Det är inte säkert. Men viktigt att ta reda på.

Människor idag är mycket medvetna. Framförallt de unga gör sina val utifrån värden som är viktiga för dem själva. Det är inte intressant att arbeta för ett företag som inte värnar om miljön eller som behandlar sina anställda dåligt. Ett sätt för ditt företag att attrahera den generation som nu är på väg in i arbetslivet är att tydliggöra företagets värderingar. Att visa vad ni står för.

Lena Edlund har många års erfarenhet av sådant här arbete. Som konsult med bakgrund inom både teologi och personalvetenskap har hon utbildat företag och organisationer i frågor som är kopplade till etik och människosyn. Hon har utvecklat en egen metod för att kartlägga värderingar.

Metoden bygger på samtal. Genom att diskutera företagets verksamhet utifrån fem olika perspektiv; human-, finans-, relations-, utvecklings- och processperspektiv kan du och dina medarbetare på ett enkelt sätt klarlägga de värden som är viktigast just för ert företag. Varje perspektiv åtföljs av ett antal frågor som vägleder er i etikarbetet. Boken ger också många exempel på hur detta arbete kan utföras inom olika typer av företag och organisationer.