Lärande utvärdering genom följeforskning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:5 uppl. 2011. 284 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 430 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. Förkortningar. Författarpresentationer 1. Utvärdering som stöd för hållbar utveckling 2. En ny programperiod, en ny utvärderingsansats! 3. Meningen med utvärdering 4. Valet av utvärderingstyp beror på vilken fråga som ställs 5. Användning och nytta av utvärderingar: ett lärandeperspektiv 6. Utvärdering - ett utvecklingsarbete hos en finansiär 7. Hur teori kan bidra till lärande - interaktiv forskning i nationella utvecklingsprogram 8. Att organisera för lärande mellan forskning och utvärdering - erfarenheter från NTG Partnerskap 9. Följeforskning i ett innovationsprojekt 10. Genusperspektiv och lärande utvärdering 11. Näringslivssamverkan som förutsättning för lärande och innovation? En studie av strukturfondsprojekt 12. Jakten på en jämställd myndighet - process- och måluppfyllelseanalys som utvärderingsmodell 13. En processtödjande utvärdering av integration och mångfald i regionala projekt 14. Lärande utvärdering - följeforskning: En syntes. Efterord.
// Främre pärmen har ett veck, inlagan är närmast i nyskick utan anteckningar. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3042]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144056173
- Titel
- Lärande utvärdering : genom följeforskning
- Författare
- Svensson, Lennart
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken presenterar ett delvis nytt perspektiv på lärande utvärdering i interaktiva former. Frågan är hur man ska uppnå långsiktiga effekter, det vill säga en hållbar utveckling med hjälp av projekt. Detta är en viktig fråga inte minst i genomförandet av EU:s strukturfonder. I boken förankras begreppen kring lärande utvärdering i teori men huvuddelen av kapitlen utgår från exempel på lärande utvärdering och resonerar kring dessa. Viktiga delar i utvärderingsprocessen är exempelvis forskarens eller utvärderarens konstruktiva dialog med deltagarna, att granskningen är kritisk och att förhållningssättet växlar mellan närhet och distans. Gemensam kunskapsbildning är viktig i en lärande utvärdering och analysseminarier presenteras som ett sätt att nå dit. Målgrupp för boken är högskolestuderande bland annat inom sociologi, pedagogik, företagsekonomi och personalvetarprogram. Boken bör även kunna användas i högskolekurser och uppdragsutbildning för chefer, utvecklare, konsulter, projektledare och utvärderare.