Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk

Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 174 sidor.

Gott skick. Omslaget med lätta hanteringsspår. Inlagan utan anmärkning

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144052090
Titel
Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk
Författare
Lindgren, Bengt
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2009
Omfång
174 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
262 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den här boken handlar om bildens och seendets viktiga roll i vår samtid. Det räcker att nämna perspektivet, kartan och kamerateknikens enorma utveckling för att inse bildens och seendets betydelse för västerländsk kultur. Men trots detta menar författarna att både bild och seende är undervärderade när det gäller framställning och förmedling av kunskap. Att se innebär inte bara att se med ögonen. För att utvecklas kreativt måste seendet övas, aktiveras och medvetandegöras. I sin jakt på en sådan medvetandeprocess tar författarna utgångspunkt i bland annat Heideggers fenomenologi, Foucaults maktfilosofi och James J. Gibsons affordancebegrepp. Boken är främst avsedd för bildundervisning på universitet och högskolor, till exempel i konstvetenskap och medie- och kommunikationsvetenskap, i utbildning av bildlärare, arkitekter, designers och fotografer.