Bedömning för lärande
Inbunden bok. Norstedts [Studentlitteratur] . 1:2 uppl. 2011. 208 sidor.
Nära nyskick.
Observera att storförlaget Studentlitteratur tog över denna klassiska kursbok och gav ut en "ny" låtsasupplaga som inte innehöll några förändringar över huvud taget. Det vill säga: Texten i denna upplaga är fortfarande till hundra procent den aktuella.
Detta exemplar ger ett oläst intryck, ser ut som nytt, men en lätt ojämnhet i inlagans papper kan skönjas vid bläddring.
Baksidestext:
Bedomning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen for att utveckla elevers lärande - förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt.
Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.