Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick.
Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick. Ca 10% av bokens sidor har understrykningar i blyerts (samt tre sidor understrukna med gul penna).
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* Enhetsfrakt innebär att du kan köpa flera böcker av mig samtidigt utan att fraktkostnaden förändras. Jag har många annonser på Bokbörsen; både facklitteratur, skönlitteratur, barnböcker, tidskrifter och kurslitteratur.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.