Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Entreprenören i Centrum : Gylling - ett äventyr i generationer

Entreprenören i Centrum : Gylling - ett äventyr i generationer

Inbunden bok. Premium Publishing. 1 uppl. 2010. 272 sidor.

Mycket gott skick. Namnad. Hylla B.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789189136571
Titel
Entreprenören i Centrum : Gylling - ett äventyr i generationer
Författare
Lundberg, Börje
Förlag
Premium Publishing
Utgivningsår
2010
Omfång
272 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
220 x 250 mm Ryggbredd 20 mm
Vikt
1165 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Skolgrabben Bertil Gylling Seniors första blygsamma affär var öletiketter! I vuxen ålder visade han ett enastående sinne för business och marknadsföring. Trots svår sjukdom vågade han satsa stort. Ny teknik tilltalade honom och med Centrum Radio blev Gylling ett begrepp.

Företagets välljudande apparater ( Radion med den underbara tonen ) återfanns på 30-talet hos den svenska kungafamiljen, påven, Etiopiens kejsare ja till och med Stalin i Kreml lyssnade på Centrum Radio. Duke Ellington och Jussi Björling lovordade soundet och man kan utan överdrift säga att Sveriges radio, TV- och elektronikhistoria går hand i hand med Gylling & Co.

Bertil Gylling Junior lika orädd han - tog med tiden över efter pappan och en ny era drog igång. Gylling blev först och störst i världen med egen tillverkning av snabbtelefoner och först i landet med att lansera Sony micro-tv och Sony Freestyle - för att ta några exempel. Familjeföretaget låg i framkant när Sverige ständigt skulle förses med nya apparater och idéer i den snabba teknikutvecklingen inom musik, bild och media. När redaktören Börje Lundberg gör en djupdykning i företagets historia så stöter han på andra välkända märken som Apple och Samsung.

Livet som entreprenör beskrivs i boken som en tillvaro där man alltid har radarn påkopplad och trots det har det förstås blivit både floppar och toppar. Det avancerade Optima Batteriet är ett exempel där risk och know how framgångsrikt roddes i hamn. Bland kundarna fanns bland annat Vita Huset som valde Optima till president Bill Clintons hela bilpark.

I Gyllings händelserika historia finns också fascinerande sidospår: ett flyktingöde under andra världskriget, båttillverkning och satsningar på filmerna Rambo och Raskenstam. Ett unikt bildmaterial hjälper till att måla en personlig bild av svenskt entrepenörskap under 100 år. Familjeföretagets historia är ett äventyr var så säker!

Denna bok uppstod i ett samarbete med familjen Gylling, Premium Förlag och författaren/journalisten Börje Lundberg, som tillsammans bildade en redaktion.