-
DET LEKANDE LÄRANDE BARNET i en utvecklingsp...
Häftad bok. Liber. Andra uppl. 2014. 256 sidor.
Nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Outlånad. Om det inte var för bibliotekets egen stämpel kunde boken ses som förlagsny. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna. som är inplastade. ANDRA UPPLAGAN. ” Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar u läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber Andra 9789147114597 -
Konsten att lära barn estetik : En utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Bokförlag. 2:a uppl. 2011. 160 sidor.
Nära nyskick. Pytte små slitage på pärms hörnen. Bladen med ny skick. Inga anteckningar. Oläst. 21,5 cm x 14 cm. 317 gram. (låda20240221-2?0).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043449
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Bokförlag 2:a 9789113043449 -
Det lekande lärande barnet i en utvecklingspe...
Häftad bok. Liber. 2:1 uppl. 2014. 256 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 335 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. DEL I - Bakgrund 1. Ett perspektiv i tiden 2. Några inriktningar inom det förskolepedagogiska fältet 3. Lek som ett sätt att läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2:1 9789147114597 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Det lekande lärande barnet i en utvecklingspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 226 sidor.
ISBN 47052058
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLiber 1 47052058 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819 -
Det lekande lärande barnet – i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick. Första upplagan.
"Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar ut den teoretiska grunden för utvecklingspedagogiken knuten till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser. [...]" … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052059
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
Liber 1:2 9789147052059 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Nyskick. Presentskick.
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya pe läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Det var en gång- om barnlitteratur i ett utve...
Häftad bok.
Nära nyskick. Institutionen för metodik i lärarutbildningen, Göteborgs univ.. 1995. 78 s. 14,5 x 21cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188510204
- Titel
- Det var en gång- : om barnlitteratur i ett utvecklingspedagogiskt temaarbete
- Författare
- Asplund Carlsson, Maj - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9188510204 -
Det var en gång- : om barnlitteratur i ett ut...
Häftad bok. Göteborgs Universitet. Första upplagan uppl. 1996. 80 sidor.
Nyskick. Med dedikation från författarinnan Maj Asplund Carlsson samt ett handskrivet brev. 20,9 x 14,7 cm.152 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188510204
- Titel
- Det var en gång- : om barnlitteratur i ett utvecklingspedagogiskt temaarbete
- Författare
- Asplund Carlsson, Maj - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Göteborgs Universitet Första upplagan 9188510204 -
Konsten att lära barn estetik : En utveckling...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2011. 160 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043449
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 2 9789113043449
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn