Anknytning i förskolan – Vikten av trygghet för lek och lärande
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 310 sidor.
Mycket gott skick.
Tydligt kantstötta pärmhörn. På någon enstaka sida förekommer blyertsmarkeringar.
"Denna bok ger en grund i anknytningsteori och författarna visar med många exempel hur denna kunskap kan användas i förskolans vardag:
Hur känner man igen och möter barns trygghetsbehov vid inskolning, hämtning, samling, lek och vila?
Hur påverkar olika förändringar barns anknytningsbehov, till exempel personal som slutar, skolstart, att få ett nytt syskon eller föräldrar som separerar?
Hur kan man förstå, och vad kan man göra, om ett barn är ovanligt klängigt eller kanske tvärtom drar sig undan när det blir ledset?"
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127133129
- Titel
- Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande
- Författare
- Broberg, Malin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anknytning i förskolan är en bok som visar att trygga relationer är en förutsättning för lärande, särskilt för små barn. Barn som utvecklat en trygg anknytning till minst en vuxen på förskolan litar på att de blir tröstade när behov uppstår - de kan då slappna av och ägna sig åt lek och utforskande.
Denna bok ger en grund i anknytningsteori och författarna visar med många exempel hur denna kunskap kan användas i förskolans vardag: vid inskolning, hämtning, samling, lek och vila.
Anknytning i förskolan är skriven för blivande och verksamma förskollärare och pedagoger som arbetar med de yngsta barnen i förskolan.