Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789176566794
Titel
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
Författare
Rohlin, Malin
Förlag
Stockholms Universitets förlag
Utgivningsår
2013
Omfång
215 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
320 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.

Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.

Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.