Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Vishnus död. Pocket.

Vishnus död. Pocket.

Bonnier Pocket 2002. Pocket, 375 sidor,. 220 gram. Mycket gott skick, namnad.Den angloindiska litteraturen har gjort en syntes av den fantastiska realismen och den postmoderna prosan. Människomyllret och den simmiga saven skildras med översynt realism, vardagen är politik och det magiska ingår utan att särskilt markeras som subjektivt spökeri. Så långt släktskapen med sydamerikaner i storformat. Men sedan tillkommer en ?ironi? som gör att berättarglädje övergår i berättarskepsis. Den bygger, som hos Rushdie, sin egen värld av mer eller ofta mindre förenliga citat. En distans uppstår när man är osäker om förloppet äger det man lärt sig känna igen som kontinuitet. Och när romanen växer som Dickens, men inte tillmötesgår läsaren med den logik man förväntar sig av tjocka böcker med handling.
Angloindisk litteratur har en icke obetydlig tonvikt på anglo. Dess succé är - mest - västerländsk och om det finns fog för tanken att den framgångsrikt syntetiserat två prosaformer som blev litet passé på 90-talet, kan man kalla den global, med sin ämnessfär i Indien, sin berättartradition i Latinamerika och sina estetiska ideal på universiteten i
Europa och Nordamerika. Eftersom den har blivit en succé i marknadshänseende, alltså lättsåld och därför föremål för marknadsföring, betyder global också internationell. Därmed följs de oväntade succéerna upp med planerade och när man läser Vishnus död möter man i alla fall delvis en sådan. Debutförfattaren Manil Suri presenteras som matematikprofessor vid ett amerikanskt universitet, men med hela sin barndom och ungdom förlagd till Bombay (som staden hette då). I hyreshuset där han bodde, levde en man sitt liv på trappavsatsen på lägsta våningsplan och denna minnesbild blir här ett slags världsbild, alltså i romanvärlden.

Mannen på trappavsatsen heter Vishnu, som den allomfattande, allseende livsprincipen/guden. Han har tillbringat åtskilliga av sina försupna år som hustomte och har nu lagt sig att dö på den trafikerade plats som länge varit hans sovrum. Romanen börjar med den plötslighet som anses läsarvänlig: sjuklingen har kräkts och gjort på sig. Vi är fångade.
Den fortsätter underhållande. Två matronor, den ena mer bigott än den andra delar kök och stjäl smörolja av varandra. Precis som i tusen förortssåpor hetsar de sina fredliga män mot varandra för att höja nivån på vendettan. Den ena är mer hätsk än den andra, som förblivit smärt och mörkhårig medan hon själv blivit fet och gråhårig i förtid. Ja, kvinnor är sig då lika vart man sig i världen vänder. Nu är frågan vilken familj som skall betala ambulanstransport åt Vishnu. Medan gälla kvinnoröster skär genom trapphuset träffas herrarna fegt på kafé och enas om delade kostnader. Transporten blir dock inte av, eftersom sjukhuset också kräver pengar. Så Vishnu får ligga där han ligger, och efter en tid lyfter hans ande från hans lekamen - i en mycket långvarig nära dödenupplevelse - och börjar glida upp i trapphuset.

Nu klipps handlingen mellan å ena si

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9100579211
Titel
Vishnus död
Författare
Suri, Manil
Förlag
Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår
2001
Omfång
378 sidor
Bandtyp
Pocket
Mått
110 x 178 mm Ryggbredd 24 mm
Vikt
212 g
Språk
Svenska
Baksidestext
''Då fru Asrani inte ville störa Vishnu för den händelse att han ännu inte var död, tassade hon på tå med tekitteln i handen ner till tredje trappsteget ovanför trappavsatsen som han bodde på.''   Vishnu är allt-i-allo i ett hyreshus i Bombay. Nu ligger han döende och grannarna, familjerna Pathak och Asrani, grälar om vem som ska betala ambulanstransporten. Alltefterhand som handlingen vindlar sig vidare uppför trapporna dras vi in i hyresgästernas olika livsdramer, och hyreshuset blir till en bild av ett Indien där religiösa föreställningar kolliderar med de vardagliga bestyren.   Manil Suris debutroman är en underbart berättad skröna, som vibrerar av liv och är full av rikt tecknade, djupt mänskliga gestalter. Suri är född i Bombay och är professor i matematik vid universitetet i Maryland, USA.