Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad

Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad

Häftad bok. Studentlitteratur AB. Ny upplaga uppl. 2008. 132 sidor.

Nyskick. 22,4 x 15,6 cm. 201 g

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144035640
Titel
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Författare
Normell, Margareta
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2004
Omfång
132 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ.Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.