VAD ÄR MEDIEPEDAGOGIK? "SKOLPÅVERKAN" PÅ MEDIA!
Häftad bok. Filmförlaget & Piteå Mediepedagogiska Handräckning. Första uppl. 2003. 151 sidor.
Nära nyskick. Ett fåtal överstrykningar med gul penna. " Begreppet 'mediepåverkan' är välkänt, men ingen har hört talas om 'skolpåverkan'. 'Påverkan' och 'påverkad' har blivit negativt laddade ord? Ändå är skolan den institution som faktiskt har störst möjligheter i samhället att påverka unga människor, under förutsättning att man når fram till dem och tar upp för eleverna relevanta ting. Skolans mediepedagogik skulle faktiskt kunna utgöra en mäktig påverkanskraft, ty personlig kommunikation med livs levande människor har självfallet otvetydiga fördelar framför anonym massmedierad kommunikation. En förutsättning för en sådan dialog är då att det inte existerar vattentäta skott mellan skolan och det omgivande samhället, att den misstänksamhet som uppenbarligen råder mellan skolan och elevernas fritid (som idag i hör grad utgörs av media) upphör. Detta kan endast ske genom ökade insikter hos inblandade vuxna. /.../ Inte minst viktigt att lyfta fram i MEDIEPEDAGOGIKEN är just betydelsen för demokratin av samtalscaféer i skolmiljö. Här kanske vi kan hitta en ny scen för Habermas' tänkta offentlighet: ett för demokratin livsviktigt gemensamt forum för allmän diskussion kring skilda uppfattningar .
