TV-REKLAMEN - VÅR TIDS MYTER - MEN KÖNSROLLSKONSERVERANDE & KONSUMTIONSFRÄMJANDE FÖR BARN?
Häftad bok. Filmförlaget, Uppsala. Första uppl. 2003. 314 sidor.
Nyskick.
Boken är en gallrad biblioteksbok. Den verkar oläst. Inga märken eller markeringar förutom bibliotekets egen stämpel. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna, som är inplastade.
Tidigare forskning om barn och reklam har mest intresserat sig för vad barnen inte kan, ännu inte begriper. Här undersöks snarare vad barn faktiskt klarar, vad de får ut av sitt reklamtittande – vad TV-reklamen kan tänkas betyda för dem. Framför allt fokuseras reklamens inverkan på barns könsrollsutveckling och konsumtionshandlingar. Hur mäter man egentligen konsumtionsmognad? Hur skapas feminister? Dessutom utreds vilken genretyp TV-reklam egentligen hör hemma inom: fakta, fiktion, eller kanske ingetdera? Tidigare studier har funnit reklamen vara verklighetsfrämmande, föga informativ, och ändå har varje ny undersökning utgått från att den bör vara ’realistisk’. Här ställs frågan: Vad handlar reklam egentligen om? Vilken roll i människors liv har den? kan den rent av beskrivas som ’sanningssägande myter’: som enkla betydelsemättade berättelser som människor idag upplever som en återgivning av den djupare meningen med mänskligt liv?
MARGARETA RÖNNBERG är professor emeritus i filmvetenskap med inriktning mot barnkultur och medier, samt före detta lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och hon har tidigare skrivit ett flertal böcker om barn & media.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.