Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom

Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom

Häftad bok. Liber. 1:4 uppl. 2018. 198 sidor.

Nära nyskick. Format 21 x 14,5 cm Vikt 265 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Norska originalets titel: Lekens Flertydighet Om barns lek i en institusjonalisert barndom (2010). Översättning: Annika Claesdotter. INNEHÅLL: Förord 1. Först var leken 2. Barndom, lek och fritid 3. Barns lek i historisk belysning 4. Lek för livet? 5. Lek och digital barndom 6. Lek som kaostolkning 7. Karnevalisk lek 8. Lek är något som bara händer 9. Karnevalen är inte över! Litteratur. Register.
// Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3695]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147100132
Titel
Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom
Författare
Øksnes, Maria
Förlag
Liber
Utgivningsår
2011
Omfång
198 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
264 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Lekens flertydighet lyfter Maria Øksnes fram nya perspektiv på barns lek. I boken diskuterar författaren rådande teman och diskurser som bestämmer hur vi tänker och agerar när det gäller barns lek i förskola, fritidshem och skola. Hon beskriver hur viktigt det är att barn får lov att bara vara barn delar av dagen och leka utan vuxnas förväntningar på att det ska komma ut någon form av lärande ur deras lek.
Författaren vill också lyfta fram barnens egen upplevelse av sin lek och fritid i förskola och fritidshem. I dag finns mycket lite forskning som intresserar sig för vad leken faktiskt betyder för barnen. Mot bakgrund av den ”nya” barndomssociologin betraktas barn nu emellertid som sociala aktörer; som subjekt som kan bidra med sina egna erfarenheter och uppfattningar av sina liv, eftersom de konkret känner i sin egen kropp vad det innebär att vara barn, att leka och ha fritid.
Boken riktar sig främst till blivande yrkesverksamma lärare på förskolenivå och fritidspedagoger.
Sagt om boken
" /.../ "Boken är skriven utifrån norska förhållanden och styrdokument, men boken äger samma giltighet och aktualitet i sin svenska språkdräkt." Ulf Malmqvist, lektör, BTJ häfte 11121023.
Om författaren
Maria Øksnes är själv förskollärare, men i dag verksam som forskare. Hon undervisar också blivande förskollärare vid DMM, Högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim, Norge. I sin bok är hon diskussionsglad, vilket ger texten ett engagemang som betvingar läsaren.