Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass

Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass

Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2009. 183 sidor.

Nyskick. Förlagsny och oläst. Skickas omgående

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789197761512
Titel
Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass
Författare
Marie Arnesson Eriksson
Förlag
Lärarförbundets förlag
Utgivningsår
2009
Omfång
183 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
150 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
333 g
Språk
Svenska
Baksidestext
"Blunda nu så hårt du kan.
Önska så kommer det en tomteman
och trollar oss bort till Sagans land"

Barnen på förskolan Svejserdalen står hand i hand och läser förväntansfullt den magiska ramsan som ska ta dem till Sagans land där vad som helst kan hända.

Pedagogerna på Svejserdalen arbetar med ett sagotema under hela läsåret sagan blir den röda tråd som tillsammans med helhetssynen på lärandet används för att uppnå målen i förskolans läroplan.

Vad barnen lär sig under resorna till Sagans land minns de. De får en låtsasdimension som hjälper dem att vara kreativa och problemlösande, både nu och i framtiden. När pedagogerna möter barnen i lekens och fantasins värld sker allting på ett lustfyllt sätt och nära barnens egna erfarenheter.

Förskolläraren Marie Arnesson Eriksson berättar engagerat, med många exempel och bilder, hur arbetet med ett sagotema i förskolan kan se ut. Boken vill inspirera lärare och rektorer i förskola och grundskola att arbeta på ett nytt sätt med barnens livslånga lärande.

Innehåll:
Förord
En resa till Sagans land
-Bakgrund
 
Saga som grund för lärande
-Fantasiupplevelser som utvecklar
-Traditioner
 
Att välja saga
-Valprocessen
-Olika typer av böcker
 
Lek
-Fantasilek
-Tid till lek
-Väntan och avbrott
-Lek ute
-Pedagogens roll
 
Språk och litteratur
-Ord i vardagen
-Rumsplanering
-Barnboksveckan
-Samlingar
-Basgruppsarbete ger utrymme för språk
-Skriftspråk med hjälp av sagan
-Litterära projekt
-Poesi
-Biblioteket
 
Social kompetens
-Förhållningssätt
-Konfliktlösning med sagofigurer
-Vad vi är bra på
 
Miljö och naturvetenskap
-Miljöarbete med grön flagg
-Skogen
-Vatten
 
Teknik, matematik och naturvetenskap
-Vetenskapsrum
-Snickeriprojekt
-Reflexjakt
-Bygg- och konstruktionslek
-Matematik
 
Skapande verksamhet
-Aktiviteterna
-Bild och form på avdelningarna
-Bild- och formaktivitet
-Rörelse på avdelningarna
-Rörelseaktivitet
-Musik på avdelningarna
-Musikaktivitet
-Drama på avdelningarna
-Dramaaktivitet
 
Sagan på gården och i skogen
-Skogsmiljön introduceras tidigt
-Förhållningssätt
-Fantasilek ute
 
Jämställdhet
-Genusprojekt
 
Handdockor och sagofigurer
-Huvudpersoner
-Docktillverkning
-Handdockor som pedagogiskt redskap
-Sagofigurer som berör
 
Lekmiljöer och rekvisita
-Lekmiljöer
-Rekvisita
 
Ansvarsfördelning och fortbildning
-Ansvarsfördelning
-Gemensam fortbildning
 
Planering
-Avdelningsplanering
 
Dokumentation
-Vad vi har gjort-pärm
-Portfoliometodik
-Individuella utvecklingsplaner
-Utvärdering
 
Föräldrasamverkan
-Första kontakten
-Inskolning
-Föräldramöte i sagans tecken
-Daglig kontakt
-Familjedagar
 
Avslutning av temaåret
-Förskolans dag
-Avsked av handdockor
 
Redaktör: Annika Claesdotter
Fotografier: Marie Arnesson Eriksson
Illustrationer: Anna Bylund (s. 48), Carina Eriksson (s. 150)