Sandrews 1985-2012 : ekonomi och strategi
Inbunden bok. Dialogos Förlag. 1 uppl. 2013. 144 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Noteringar på smutstitelbladet
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789175042657
- Titel
- Sandrews 1985-2012 : ekonomi och strategi
- Författare
- Mats Larsson
- Förlag
- Dialogos Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Namnet Sandrews förknippades från 1930-talet och framåt med teater, film och bio. Bolaget var under flera decennier en viktig aktör och pådrivare i den svenska nöjessektorn.
Men från slutet av 1950-talet ökade konkurrensen i underhållningsvärlden. TV-utbudet växte, vilket ledde till minskade besökssiffror på både teatrar och biografer under 1960- och 70-talen. Den ekonomiska situationen för flera företag försämrades snabbt, och under 1980- och 90-talen tvingades Sandrews genomföra omstruktureringar av såväl teater-, film- som biografverksamheten.
I denna bok analyseras hur Sandrews har hanterat de strategiska problem som bolaget har ställts inför sedan mitten av 1980-talet. Framför allt diskuteras den balansgång som bolaget och företagets ledning har tvingats utföra för att undvika kapitalförstörelse och likvidation.
Mats Larsson är professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och chef för Uppsala Centre for Business History (UCBH).