Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
En resa i kommunikation : fallet Sveriges riksbank

En resa i kommunikation : fallet Sveriges riksbank

Häftad bok. SNS Förlag. 1 uppl. 2012. 174 sidor.

Nyskick. Oläst exemplar.

Åren 2007-2009 upplevde Sveriges riksbank en berg- och dalbana när det gällde förtroende hos vissa målgrupper, först utskälld och sedan hyllad. Kritiken handlade i mångt och mycket om Riksbankens kommunikation. Riksbanken ansågs kommunicera för lite, för otydligt och göra dåliga eller svårbegripliga prognoser.

Omsvängningen skedde snabbt, på mindre än ett år. Hösten 2008 när den finansiella krisen drabbade Sverige och världen med full kraft skrev tidningarna om hjältarna på Brunkebergstorg . Hur kunde förtroendet svänga så snabbt? Kan förtroende vara högt och lågt samtidigt och vilken roll spelar kommunikation i förtroendebygget? Det här är några av de frågor som författarna belyser och diskuterar genom att berätta om Riksbankens resa i kommunikation under snart 20 år.

Transparens, tydlighet och förutsägbarhet är viktiga ingredienser för att bygga förtroende, inte bara i centralbanksvärlden utan i alla typer av verksamheter. Men författarna menar också att här finns en konflikt, en alltför öppen institution kan bli otydlig. För mycket information, för många budskap och för mycket oenighet kan medföra förtroendeproblem. Transparensen måste vårdas.

Pernilla Meyersson har arbetat på Riksbanken sedan 1996, och är sedan 2007 informationschef. Pernilla Petrelius Karlberg är forskare på Handelshögskolan i Stockholm med särskilt fokus på medialiseringen av näringsliv och samhälle.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789186203856
Titel
En resa i kommunikation : fallet Sveriges riksbank
Författare
Meyersson, Pernilla
Förlag
SNS Förlag
Utgivningsår
2012
Omfång
174 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
260 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Åren 2007-2009 upplevde Sveriges riksbank en berg- och dalbana när det gällde förtroende hos vissa målgrupper, först utskälld och sedan hyllad. Kritiken handlade i mångt och mycket om Riksbankens kommunikation. Riksbanken ansågs kommunicera för lite, för otydligt och göra dåliga eller svårbegripliga prognoser.

Omsvängningen skedde snabbt, på mindre än ett år. Hösten 2008 när den finansiella krisen drabbade Sverige och världen med full kraft skrev tidningarna om hjältarna på Brunkebergstorg . Hur kunde förtroendet svänga så snabbt? Kan förtroende vara högt och lågt samtidigt och vilken roll spelar kommunikation i förtroendebygget? Det här är några av de frågor som författarna belyser och diskuterar genom att berätta om Riksbankens resa i kommunikation under snart 20 år.

Transparens, tydlighet och förutsägbarhet är viktiga ingredienser för att bygga förtroende, inte bara i centralbanksvärlden utan i alla typer av verksamheter. Men författarna menar också att här finns en konflikt, en alltför öppen institution kan bli otydlig. För mycket information, för många budskap och för mycket oenighet kan medföra förtroendeproblem. Transparensen måste vårdas.

Pernilla Meyersson har arbetat på Riksbanken sedan 1996, och är sedan 2007 informationschef. Pernilla Petrelius Karlberg är forskare på Handelshögskolan i Stockholm med särskilt fokus på medialiseringen av näringsliv och samhälle.