Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lärande vid långvarig sjukdom : utmaningar för patient och vårdare

Lärande vid långvarig sjukdom : utmaningar för patient och vårdare

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2012. 144 sidor.

Mycket gott skick. Att det är viktigt att ta den lärandes utgångspunkt beskrevs redan på 1800-talet av den danske existensfilosofen Sören Kierkegaard. Denna bok har målet att vara till hjälp att ta patienters förståelse, behov och vilja som utgångspunkt i arbetet med att stödja lärande. Riktar sig till sjuksköterskor, läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, dietister, präster och kuratorer. (Från förordet, redigerat).
Innehåll
Forskningsområdet patienters lärande
Livsvärldsperspektivet
Lärande som begrepp och företeelse
Patienters lärande
En fördjupad förståelse för patienters lärande
Att stödja patienters lärande
Didaktisk modell
Frågor att reflektera över

Oläst. Liten fläck på omslaget.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789140677310
Titel
Lärande vid långvarig sjukdom : utmaningar för patient och vårdare
Författare
Mia Berglund
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2012
Bandtyp
Häftad
Vikt
268 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad innebär det att lära sig leva med en långvarig sjukdom och hur kan lärandet stödjas? I boken kritiseras den information och undervisning som idag erbjuds patienter i vården och som de på ett ofta oreflekterat sätt förväntas följa. I Lärande vid långvarig sjukdom – utmaningar för patient och vårdare ses detta som ett problematiskt förhållningssätt. Här får du istället läsa om vad lärande är och hur det uppstår, samt hur personer som drabbats av långvarig sjukdom upplever det stöd de får från vården och hur de lär sig hantera sin situation. I boken presenteras också en didaktisk modell, Utmaningen – att ta rodret i livet med långvarig sjukdom. Syftet med modellen är att hjälpa dig som vårdare i den svåra konsten att stödja patienters och närståendes lärande på en djupare nivå, det vill säga att inte bara ge information. Lärande vid långvarig sjukdom blir på så sätt en utmaning för såväl patienter som för dig som vårdare.
 
Boken riktar sig till universitets- och högskolestudenter inom omvårdnad och socialt arbete liksom yrkesverksamma inom fältet.
Mia Berglund, fil dr i vårdvetenskap, leg. sjuksköterska, arbetar som universitetslektor vid Högskolan i Skövde.