-
Det stora tågrånet
Pocketbok. Stockholm: Karneval förlag. 2013. 312 sidor.
Mycket gott skick. Om privatiseringen av det svenska tågnätet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Stockholm: Karneval förlag 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Dedicerad av illustratören
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Pocketbok. Karneval förlag. 1 uppl. 2013. 311 sidor.
Nyskick. En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Dedikation med Hälsning på försättsbladet se bild
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Det finns märken på skyddsomslaget, lite risiga kanter förekommer där också. Det finns lite märken på pärmen av boken!
Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Oc läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Pocketbok. Karneval förlag. 1 uppl. 2013. 311 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst.Flera ex i lager
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Pocketbok. Karneval förlag. Ny upplaga i pocket uppl. 2013. 311 sidor.
Nyskick. 17,8 x 11 cm. 210 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag Ny upplaga i pocket 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Karneval Förlag. 2012. 288 s. Illustrerad. En bok om avregleringen av järnvägen i Sverige.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685 -
Det stora tågrånet
Pocketbok. Karneval förlag. 1 uppl. 2013. 311 sidor.
Nyskick. Pocket, 311 sidor. Karneval (Stockholm, 2013). DN "En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Perfekt på resan om tåget kommer." Förlagsny. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 2011. 287 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Det stora tågrånet är den första ambitiösa granskningen av kaoset på de svenska järnvägarna.
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheter Kritikerlista läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Inbunden bok, 287 sidor. Karneval (Stockholm, 2011). Illustrationer av Robert Nyberg. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Karneval, 2011. Förlagsband med skyddsomslag. Mycket gott antikvariskt skick. 287, [1] s. Illustrerad. ISBN 978-91-85703-68-5.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685 -
Det stora tågrånet (2011)
Inbunden bok. Karneval. 2011. 288 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKarneval -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 2011. 287 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. oläst, illustrationer Robert Nyberg;
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Det stora tågrånet. Från hela folkets järnväg...
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. namnlapp på smutsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok. Karneval förlag. 1 uppl. 287 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Finns överstryket namn på försättsbladet, annars mycket gott oskadat skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
Karneval förlag 1 9789185703685 -
Det stora tågrånet
Inbunden bok.
Nära nyskick. Inb med skyddsomslag, 287 sidor. Karneval (Litauen, 2012). Den första stora granskningen av järnvägens avreglering och privatisering. Illustrationer av Robert Nyberg. Foton i färg/svartvitt av Mikael Nyberg. ISBN: 9789185703685 Nära nyskick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685 -
Det stora tågrånet
Pocketbok. Karneval förlag. 1 uppl. 2013. 311 sidor.
Gott skick. något kantnött. Portot gäller oavsett antal böcker. - Om järnvägens avreglering i Sverige. Vi har idag Europas mest avreglerade järnväg; den är uppstyckad, upphandlad och såld. På tio år har antalet inställda avgångar ökat med 130 procent och vart fjärde läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
Karneval förlag 1 9789187207037 -
Det stora tågrånet
Pocketbok.
Nyskick. Karneval förlag. 2013. 311 s. Pocket. En granskningen av järnvägens avreglering och privatisering. Illustrationer av Robert Nyberg. Svartvita foton av Mikael Nyberg. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187207037
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Nyberg, Mikael
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön.
Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.
Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.
Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs
redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.
Det stora tågrånet är den första stora granskningen av tågkaoset.
Med illustrationer av Robert Nyberg
RÖSTER OM DET STORA TÅGRÅNET
"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheters kritikerlista
"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet
"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet
"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare." Tom Hedlund i Svenska Dagbladet
"En bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets ... Under hela läsningen kan jag inte sluta tänka att jag lever i framtiden och läser ett historiskt dokument över en vansinnig tid. Jag tänker Ja, detta var då, sedan fattade de att detta inte fungerade. Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering." Kajsa Ekis Ekman i DN
RÖSTER UR DET STORA TÅGRÅNET
"Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade." Lokförare på Uppsalapendeln
"Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksam-
heten är mer än dubbelt så stor som förr." Ulf Carlsson, lagbas Infranord
"Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting." Reparatör på Stockholms Central
"Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre." Bertil Hallén, Seko Euromaint
"Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken." Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket
"Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar." Leif Holmgren, växlare, Göteborg
OM FÖRFATTAREN
Mikael Nyberg är frilansjournalist, författare och redaktör på tidskriften Clarté. Han medverkar regelbundet i Aftonbladet och har tidigare publicerat Kapitalet.se, en analys av utvecklingen inom ekonomi och arbetsliv.
9789187207037 -
Det Stora Tågrånet
Karneval Förlag, 2012. Inbunden med skyddsomslag. 287 sid. I bra skick, författardedikation på insida. Portovikt 530 g.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185703685
- Titel
- Det stora tågrånet
- Författare
- Mikael Nyberg
- Förlag
- Karneval förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 213 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Nyberg, Mikael
Ytterligare illustratörer: Nyberg, Robert
9789185703685
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn