Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum

Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum

Häftad bok. Studentlitteratur AB. Förlagsny!. 1 uppl. 2012. 176 sidor.

Nyskick. * Förlagsny!
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum" är en bok av Gunilla Molloy som visar hur elever kan arbeta kreativt med Selma Lagerlöfs texter för att fördjupa sin läsförståelse och narrativa förmåga. Boken exemplifierar detta genom fyra klassers arbete med olika Lagerlöf-verk, som en saga, en fabel, noveller och en roman, och betonar att elevernas frågor och tolkningar blir själva lektionsinnehållet.
I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut?
I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Gunilla Molloy, född1943, är docent i svenska med didaktisk inriktning med mångårig erfarenhet av undervisning på högstadiet och på lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Hon har författat ett flertal böcker om svenskundervisning, litteraturläsning och elevers textarbete samt mottagit en rad priser och utmärkelser, bland annat Stockholms studentkårs Den gyllene pekpinnen 1989, Svenska Akademiens svensklärarpris 1998, Freinetrörelsens demokratipris 2008 och Selma Lagerlöfsällskapets stipendium 2011.
Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf, född den 20 november 1858 på Mårbacka i Östra Ämterviks församling i Värmlands län, död 16 mars 1940 på Mårbacka i Östra Ämterviks församling i Värmlands län, var en svensk författare.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144059372
Titel
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
Författare
Molloy, Gunilla
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2011
Omfång
176 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
265 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.