Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2016. 188 sidor.
Nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144059143
- Titel
- Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
- Författare
- Nilholm, Claes
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångspunkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter.
Frågor som diskuteras i boken är:
• Vad innebär det att lära sig läsa och skriva?
• Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter?
• Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas?
• Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat” med läs- och skrivlärandet?
• Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva?
• Vad innebär egentligen dyslexi?
Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.