Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning

Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning

Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 152 sidor.

Nära nyskick. Mycket gott skick, nära nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144079448
Titel
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
Författare
Nilholm, Claes
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2012
Omfång
152 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
240 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är:

Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter?
Vad beror svårigheterna på?
Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”?
Hur kan lärares makt tolkas?
Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?

På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.