Motdöd : dikter 1954-2001
Häftad bok. Modernista : Modernista klassiker. 2004. 108 sidor.
Nyskick.
Mjukband. Bokhandelsnytt exemplar i presentskick. Oläst.
För första gången blir ett av efterkrigstidens viktigaste lyriska författarskap tillgängligt på svenska.
Det är exakt femtio år sedan fransmannen Bernard Noël (f. 1930) inledde ett av den moderna lyrikens stora och utmanande äventyr. Med unik envishet har han följt samma teman, rådbråkat samma ord och dubbelexponerat samma bild; den skrivande människans förvandling till text, den skrivna textens förvandling till kropp. Hos Noël sätts språkets enklaste beståndsdelar i hårt dubbelarbete.
I Motdöd presenteras ett omfattande urval från hela hans lyriska författarskap, från La peau et les mots 1954 till La fable et le vent 2001. Bernard Noël föddes 1930 i sydfranska Aveyron. Han debuterade 1958 på Éditions de Minuit med diktsamlingen Extraits de corps .
AV BERNARD NOËL: Nattvardsslottet / Motdöd : dikter 1954-2001 / En resa i vintern / Madame Mallarmé.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789188748737
- Titel
- Motdöd : dikter 1954-2001
- Författare
- Noël, Bernard
- Förlag
- Modernista
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 120 x 190 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 140 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För första gången blir ett av efterkrigstidens viktigaste lyriska författarskap tillgängligt på svenska. Det är exakt femtio år sedan fransmannen Bernard Noël inledde ett av den moderna lyrikens stora och utmanande äventyr. Med unik envishet har han följt samma teman, rådbråkat samma ord och dubbelexponerat samma bild; den skrivande människans förvandling till text, den skrivna textens förvandling till kropp. Hos Noël sätts språkets enklaste beståndsdelar i hårt dubbelarbete. I Motdöd: dikter 1954-2001 presenteras ett omfattande urval från hela hans lyriska författarskap.
Bernard Noël föddes 1930 i sydfranska Aveyron. Han debuterade 1958 med diktsamlingen Extraits du corps (kroppsutdrag).
Pressröster:
»Det handlar om ett språk som hela tiden tycks vilja bli kropp. Det är som ett obduktionsbord, med organen prydligt utlagda i rad, och så plötsligt kastas ordningen om, liv spritter till genom organsamlingen, nya kroppskonstellationer uppstår.«
Jan Arnald, Göteborgs-Posten
»de liksom knotlikt nakna raderna har också en kärv strålning som under läsningen blir allt starkare.«
Erik Bergqvist, Svenska Dagbladet
