Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : En introduktion till ELSA-modellen
Häftad bok.
Nyskick. Uppmuntra barns språkutveckling genom ELSA-modellen - en praktisk guide för förskolepedagoger. | Lärarförlaget, Utg. 2022 | Häftad. 8:o (147x210 mm)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789188149695
- Titel
- Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen
- Författare
- Nordberg, Ann
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling: ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut. Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete. Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet. Innehåll
Förord
Inledning Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss? Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning
