Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen

Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen

Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2022. 128 sidor.

Nära nyskick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789188149695
Titel
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen
Författare
Nordberg, Ann
Förlag
Lärarförlaget
Utgivningsår
2022
Omfång
128 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
147 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
Vikt
214 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling: ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut. Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete. Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet.   Innehåll
Förord
Inledning Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss? Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning