Marknadsrätten : En introduktion
Häftad bok.
Nyskick. Marknadsrätten. En introduktion - grundläggande lärarbok inom svensk marknadsrätt med fokus på konkurrens- och marknadsföringslagstiftning. | Norstedts Juridik, Utg. 2023 | Häftad. 8:o (158x240 mm)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789139028475
- Titel
- Marknadsrätten : en introduktion
- Författare
- Nordell, Per Jonas
- Förlag
- Norstedts Juridik
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 145 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 158 x 240 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 245 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Marknadsrätten. En introduktion är en grundläggande lärobok med särskild tonvikt på den svenska marknadsrättens kärnområden – konkurrens- och marknadsföringslagstiftningen. Boken tar också upp annan marknadsrelaterad lagstiftning liksom systemen för näringslivets självreglering på marknaden. Gällande svensk rätt sätts in i ett såväl historiskt som vidare europeiskt och internationellt marknadsperspektiv.Denna nionde upplaga har framför allt reviderats och uppdaterats med avseende på de förändringar som har skett i den marknadsföringsrättsliga lagstiftningen med anledning av EU-direktivet 2019/2161 om bättre upprätthållande och moderninseringmodernisering av unionens konsumentskyddsregler – det så kallade Omnibusdirektivet. Det bör också uppmärksammas att en ny konsumentköplag (2022:260) trädde i kraft den 1 maj 2022. Boken har därtill uppdaterats med anledning av senare domstolspraxis och rättsutvecklingen i övrigt.Boken är i första hand tänkt att användas som kurslitteratur inom jurist- och civilekonomutbildning, men vänder sig även till advokater, bolagsjurister och alla som arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring.
