Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kunskap, fantasi och föreställning - om mentalisering i lärarprofessionen

Kunskap, fantasi och föreställning - om mentalisering i lärarprofessionen

Häftad bok.

Mycket gott skick. Lund : Studentlitteratur, 2012, 1. uppl. (Polen) 149s. Ill.: Karin Feltzin. 22,5 x 15,5 cm. ISBN: 978-91-44-07949-3 ; Häftad. Stämpel på försättsbladet i övrigt i nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144079493
Titel
Kunskap, fantasi och föreställning - - om mentalisering i lärarprofessionen
Författare
Normell, Margareta
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2012
Omfång
149 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 225 mm
Vikt
230 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Mentalisering – det vill säga förmågan att reflektera över sig själv och andra och över vad som händer i en relation – är lärarnas viktigaste verktyg i samspelet med eleverna. Det är den förmågan som gör att en lärare verkligen kan se den enskilda eleven och förmedla sina ämneskunskaper på ett sätt som får eleverna att bli aktiva och intresserade. Den ökar även lärarens möjligheter att förstå vad som sker när det blir svårt i samtal, när det uppstår konflikter eller när elever verkar sakna motivation för skolarbetet. Boken visar hur lärare genom studier och praktisk övning kan utveckla sin mentaliseringsförmåga.
Det är först på senare år som lärares relationella kunskaper och förmågor på allvar har uppmärksammats i vetenskapliga studier. Dessa har visat att lärarnas förmåga att skapa goda relationer har lika stor betydelse som ämneskunnandet när det gäller elevernas prestationer. Boken innehåller många exempel på studier som visar hur viktig elevernas möjligheter till emotionell och social utveckling är för att de ska kunna prestera intellektuellt och samtidigt må psykiskt bra. Lärarnas förmåga att mentalisera spelar här en avgörande roll.
Boken är avsedd för studenter på lärarprogrammen, för yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för hur man kan främja elevers intellektuella, emotionella och sociala utveckling.