Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Medierätt 1

Medierätt 1

Häftad bok. Studentlitteratur. 4 uppl. 2011. 132 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144076621
Titel
Medierätt 1
Författare
Nylander, Christina
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2011
Omfång
132 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Yttrandefrihet och tryckfrihet i tryckta och digitala medier samt radio och tv.
Detta är den första boken i en serie om tre. Medierätt 1–3 tar tillsammans ett helhetsgrepp på mediejuridiken genom att fokusera på sådana lagar och regler som reglerar innehållet i våra olika medier.

Medierätt 1 behandlar:
de grundläggande reglerna om yttrande- och tryckfrihet samt pressetik
reglerna för periodisk skrift
yttrande- och tryckfrihetsbrotten
ansvarssystemet för tidningar, för radio- och tv-sändningar och på webben
den speciella rättegångsordning som gäller för yttrande- och tryckfrihetsbrott
internet, radio- och tv-medier
regler om sändningstillstånd
regler för innehållet på internet och i ett radio- eller tv-program
regler för radio- och tv-reklam, sponsring, produktplacering och otillbörligt kommersiellt gynnande
gränsdragningen mellan reklam och icke-kommersiellt medieinnehåll

Denna fjärde upplaga är utökad med ett flertal exempel. Även avsnittet om ansvaret för material på internet har utökats samt de nya reglerna om produktplacering och ny myndighetsorganisation på radio- och tv-området. Medierättsböckerna är skrivna för att användas på utbildningar inom medieområdet. Medierätt 2 behandlar den marknadsrättsliga lagstiftningen som utgör den legala ramen för det kommersiella innehållet i media, dvs. reklamen. Medierätt 3 behandlar upphovsrätt och orienterar om övriga immateriella ensamrätter som aktualiseras i medieinnehållet.