
Lek på allvar - en spännande utmaning
Häftad bok. Liber. 1:1 uppl. 2013. 245 sidor.
Nära nyskick.
Format 21 x 15 cm Vikt 320 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med enstaka sv/v figurer. Norska originalets titel: Lek på alvor. Översättning: Annika Claesdotter. INNEHÅLL: Förord * DEL I - Barn och lek 1. Reflektioner om nyare syn på barn och barndom 2. Lek i förskolan - en introduktion 3. Lek och samhälle 4. Helhetssyn på omsorg, lek och lärande * DEL II - Grundsyn och lek 5. Pedagogisk grundsyn och lek 6. Psykologiska inriktningar och lek 7. Pedagogiska inriktningar och lek * DEL III - Utvalda teorier om lek 8. Kognitiv och sociokulturell teori om lek 9. Personlighetsteori om lek 10. Samhällskritisk teori om lek 11. Socialantropologiska synsätt på leken 12. Filosofiska synsätt på leken * DEL IV - Praktiska pedagogiska utmaningar 13. Lek i pedagogiskt arbete 14. Lek och social motivation - reflektioner för praktiken 15. Teori och praktik om barn och lek. Referenser. Register.
// Inga anteckningar. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0284]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147105489
- Titel
- Lek på allvar : en spännande utmaning
- Författare
- Lillemyr, Ole Fredrik
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 245 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Huvudsyftet med denna bok är att de som arbetar med barn bör ta barns lek på allvar. Men leken är komplex och man behöver förhålla sig till den på flera olika sätt. I boken diskuteras lekens egenvärde för barn, varför lek är viktig och barns lek som centralt kunskapsområde för pedagogen, i relation till nyare synsätt på barn och barndom.
Förskolan som arena för lärande fördjupas i ljuset av ett helhetsperspektiv på omsorg, lek och lärande i ett bildningsperspektiv. Detta skapar spännande utmaningar när det gäller grundsyn och hur man organiserar verksamheten.
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare och fritidspedagoger.
Om författaren
Ole Fredrik Lillemyr är professor i pedagogik vid Dronning Mauds Minne, högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim. Han har bedrivit skol- och förskoleforskning och undervisat i grundskola, högskola och vid universitet.