Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 225 sidor.
Mycket gott skick.
Häftad i mycket gott skick, mindre bruksspår.
Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Lära eller läras ger dig en engagerande introduktion till vuxnas lärande inom företag och andra organisationer. Varför inte ta till vara modern forskning om lärande och låta detta styra hur kompetensutveckling organiseras?
Boken inleds med en historisk översikt över olika pedagogiska teorier fram till det helt moderna tänkandet kring lärande. De följande kapitlen presenterar forskning kring hur vuxna lär och hur de lär i grupp. Dessa resonemang leder fram till vad kompetens egentligen är och hur man åstadkommer kompetensutveckling.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144042923
- Titel
- Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
- Författare
- Otto Granberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 225 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok behandlas pedagogikens kärnfråga: synen på relationen mellan subjektet, den som lär, respektive objektet, det som ska läras. Vilket är bäst traditionens förmedlingspedagogik eller den progressiva pedagogiken? Båda har fördelar och nackdelar och ingen uppfyller pedagogiska krav på god undervisning. Går då synsätten att utveckla och förena?
Boken har både en mer teoretisk och en mer praktikorienterad sida. Den teoretiska omfattar en gedigen men ändå relativt översiktlig och lättläst beskrivning över äldre teorier om inlärning fram till en sammanhållen teoribildning om lärande och kunskapsutveckling.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
