Stenbeck : ett reportage om det virtuella bruket
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 402 sidor.
Mycket gott skick. Norstedts, 2000. Första upplagan. 402 + (1) s. Inbunden med skyddsomslag. 23,5 x 16 cm. Vikt 716 g. Skyddsomslaget med lättare bruksspår och reva i överkanten (ca 4 cm), i övrigt mycket gott skick. * * * Den första större berättelsen om den kontroversielle företagsledaren Jan Stenbeck, som introducerade reklam-TV i Sverige innan politikerna beslutat av vi skulle ha det. Som satsade släktförmögenheten på mobiltelefoner när sådana knappt fanns i verkligheten. Som flyttade Kinneviks kapital från stål och skog till IT-ålderns nya tillväxtbranscher.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9113008056
- Titel
- Stenbeck : ett reportage om det virtuella bruket
- Författare
- Per Andersson
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 402 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 711 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När Jan Stenbeck tog kommando över familjeföretaget Kinnevik bestod det av stål och skog, traditionella svenska bruksnäringar. Han ville satsa på mobiltelefoner (som inte fanns i verkligheten), och på kommersiell TV (som var förbjudet).
Jan Stenbeck har skapat en globaliserad, framtidsorienterad koncern. Precis som på de gamla bruken är den centrerad kring en egensinnig, allsmäktig och hårt drivande ägare, omgiven av furstlig glans, av hängiven beundran från sina trogna och av hat och avsky från folk han trampat på. Han har byggt om Kinnevik till det virtuella bruket.