Varumärken: från teori till praktik
Häftad bok. Handelshögskolan i Stockholm. 1996. 135 s. Häftad. 24,3x16,6cm. 340 gram.
Nyskick. Varumärken har fått en allt ökande betydelse under senare år: företag köps för summor som ligger långt över de värden man kan hitta i balansräkningen, och det ena företaget efter det andra vittnar om hur viktigt det är att ha en varumärkesstrategi. Denna bok belyser varumärkets praktiska och teoretiska innebörd. I boken ges en orientering kring hur man kan definiera ett varumärke och vilka strategiska överväganden ett varumärkesvårdande företag måste göra. Exempel på teman som tas upp: Varumärkets styrka och värde; Varumärkets livslängd; Varumärkesutvidgning; Kannibalisering; Varumärkets roll då man vänder sig mot företagskunder. För att visa hur svenska företag använder och ser på varumärken redovisas också resultaten från en enkätundersökning riktad till ett stort urval av företag inom en rad olika branscher. Boken avslutas med en diskussion kring varumärkesstrategier i svenska företag..
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789172584242
- Titel
- Varumärken : från teori till praktik
- Författare
- Håkansson, Per - Wahlund, Richard - Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögskolan i Stockholm. Fonden för handels- och distributionsforskning - Sverige. Patent- och registreringsverket
- Förlag
- Stockholm : Fonden för handels- och distributionsforskning, Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögsk. : Patent- och registreringsverket (PRV)
- Språk
- Svenska