Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
I total sanning? Falskt och äkta i den mediala och andliga världen

I total sanning? Falskt och äkta i den mediala och andliga världen

Häftad bok. Parthenon AB. 2012. 270 sidor.

Nära nyskick. Inlaga, nära nyskick
Pärm, lite skav, se bild
Så gott som oläst

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789185044115
Titel
I total sanning? Falskt och äkta i den mediala och andliga världen
Författare
Per Ola Thornell
Förlag
Parthenon AB
Utgivningsår
2012
Omfång
270 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
390 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det är dags att lägga korten på bordet. Nu kommer äntligen Per Ola Thornells banbrytande bok om fusk och äkta vara, sanningar och lögner, bedrägeri och riktiga mirakel i den mediala och andliga branschen.

”Det gick kalla kårar genom hela min kropp när
jag insåg innebörden av det jag funnit. Hela min
värld skakade i sina grundvalar. Min lärare, mentor
och vän hade lurat mig. Och inte nog med det
– han hade också lurat min fru, våra elever, sina
egna elever, alla kollegor inom den mediala branschen
och … ja, alla människor som hade en tro
på andevärlden. Ett ofattbart svek var ett faktum.”

Om boken:

Idag har dokumentära TV-serier som Det okända och andra program om och med medier hundratusentals tittare varje vecka och är enormt populära. Böcker, mässor och kurser kring New Age, medialitet och andlighet omsätter stora summor och drar mycket folk. Intresset är stort och det gör naturligtvis den andliga branschen intressant för skojare.
Med I total sanning? Falskt och äkta i den mediala och andliga världen, har Per Ola Thornell, själv verksam som medium med omfattande insyn i branschen, skrivit en viktig och sedan länge välbehövlig bok som granskar hur det egentligen står till med etiken och moralen i det mediala och andliga Sverige. Genom en gripande beskrivning av en egen svår men lärorik erfarenhet av att bli grundlurad av en andlig mentor och lärare, ett välkänt medium Per Ola oavsiktligt ertappade med grovt fusk, och intervjuer med flera folkkära och uppskattade namn i den mediala branschen som Jörgen Gustafsson, Elisabeth Lannge, Pierre Hesselbrandt och andra, belyser han ett flertal brännande etiska och moraliska frågor på området. Han bjuder också in skeptiker i diskussionen och efterlyser ett större samarbete med vetenskapen.
- Avslöjandet av det fuskande mediet ledde till mycket rabalder och fick stor uppmärksamhet inte minst i sociala medier, men jag upptäckte att man ofta ”sköt budbäraren”, mig i det här fallet, istället för att ta tag i problemet. Man måste motarbeta de sekteristiska tendenserna på området, säger Per Ola.
För det oräkneliga antal människor som upplevt äkta paranormala fenomen, är området i allra högsta grad seriöst och berör tillvarons djupaste existentiella dimensioner och de viktigaste livsfrågorna kring liv och död, relationer, mening i livet och hur tillvaron är beskaffad. Därför är det dags för den mediala och andliga branschen att lägga korten på bordet och rensa upp bland bluffande ”Ullaredsmedier” som kanaliserar delfiner och vättar, meningslösa produkter som pinnar som påstås vara ”healingstavar” för tusentals kronor och dyra sprayer som sägs framkalla ärkeänglar, menar Per Ola.
- Alldeles för många utövare på det mediala området är människor som inte tagit
tag i sina egna problem och som har för lite utbildning, säger han.
- Vi behöver självsanera i branschen och bygga broar både med skeptiker och vetenskapen för att få en sund utveckling, och andliga sökare måste också lära sig mer och inte okritiskt svälja allt de ser och hör.

Om författaren:

Per Ola Thornell har sedan 1989 arbetat som egen företagare, projektledare och copywriter inom reklamvärlden. Efter att ha sett hur företag och reklambyråer utnyttjade människors grundläggande behov av omsorg och kärlek för att få dem att konsumera produkter och tjänster utan egentligt värde, tröttnade han på reklambranschen och bytte inriktning för att istället hjälpa människor växa och utvecklas. Sin mediala utbildning har Per Ola främst fått hos Iris Hall och Jörgen Gustafsson. Idag arbetar han som medium, coach och terapeut, andlig lärare och föreläsare, och driver företaget Love It tillsammans med sin fru Anette. Detta är hans första bok, där han berättar om sin egen svåra erfarenhet av att bli grymt sviken av en omtyckt andlig mentor och granskar hur det egentligen står till med etiken och moralen i det mediala och andliga Sverige.
Ytterligare författare: Thornell, Per Ola