Mediesamhället: centrala begrepp
Häftad bok. Studentlitteratur. 2009. 267 sidor.
Hyggligt skick. Längre hörnveck på omslagets baksida, ca 12 cm långt; vecket mindre skarpt synligt även på en del sidblad i slutet av boken. Några stötta hörn på omslaget. Stött och lätt vätskepåverkat område vid nederkanten på omslagets framsida och på några inledande sidblad. Boken böjd/svängd i formen. Blyertsnotering på omslagets främre insida. Överstrykningar förekommer fram till s. 213. 402 gram.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144049038
- Titel
- Mediesamhället
- Författare
- Berglez, Peter
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 267 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 398 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I takt med att medvetenheten om mediernas centrala roll i samhället ökar inom olika vetenskapliga ämnen växer också behovet av kunskap om mediesamhället. Utifrån elva olika begrepp ger "Mediesamhället. Centrala begrepp" en bred introduktion till relationen mellan medier och samhälle. Författarna tar bland annat upp mediernas roll i skapandet av maktförhållanden, offentlighet, identitet, mobilitet, risker och interaktiva processer. Vad finns det för forskning om detta, och hur kan man inkludera medierna i den egna samhällsforskningen? Denna introduktion till studier om mediesamhället riktar sig till studenter, lärare och forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap men också till samhällsvetare och humanister i allmänhet.