FLYGVAPNETS SK 16
Inbunden bok. Flyghistorisk revy . 2006.
Mycket gott skick.
176 sidor. 30 x 21,5 cm. 860 gram. Förlagsband.
Mellan åren 1947 och 1972 ingick North American T-6 Texan i olika versioner i Flygvapnet med den svenska militära beteckningen Sk 16, Sk 16A, Sk 16B, och Sk 16C.
Totalt 257 plan kom i tjänst i Flygvapnet under åren 1947-1953. Flygplanet var av typen North American Texan eller Noorduyn Harvard IIb, beroende på om de tillverkades i USA eller Kanada.
Efter kriget fanns det ett stort överskott på dessa plan och de man först inköpte hade korta gångtider (21-1400 timmar). Ihopmonteringen i Sverige gjordes i Centrala Flygverkstaden Arboga. Den första leveransen om 91 stycken Harvard IIb tillverkade i Kanada kom till Sverige 1947. Dessa tjänstgjorde inledningsvis på F 5 Ljungbyhed och F 20 Uppsala som Sk 16. Ytterligare 52 stycken levererades under 1948. Dessa kom att fördelas mellan F 3 Malmslätt, F 8 Barkarby, F 9 Säve, F 10 Ängelholm, F 13 Norrköping, och F 18 Tullinge.
År 1950 beslöt man att införskaffa fler plan. Nu var dock inte utbudet lika stort och de man inköpte var betydligt dyrare och hade längre gångtid än de tidigare flygplanen (1075-4900 timmar). Dessa var tillverkade i USA av North American och fick beteckningen Sk 16B och Sk 16C, varvid de tidigare flygplanen fick ändrad beteckning till Sk 16A.
Sk 16B och Sk 16C var i tjänst under åren 1953-1958 medan Sk 16A fanns kvar i Flygvapnet ända fram till sista april 1972.
