Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Bara den inte blir rosa : genus, design och konsumtion i ett svenskt industriprojekt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789197467452
Titel
Bara den inte blir rosa : genus, design och konsumtion i ett svenskt industriprojekt
Författare
Petersson McIntyre, Magdalena
Förlag
Mara förlag
Utgivningsår
2010
Omfång
177 sidor
Bandtyp
Häftad
Språk
Svenska
Baksidestext
Kan man göra produkter och innovationer med ett annorlunda genusperspektiv? I så fall hur och finns det några problem med det? I den här boken diskuteras olika designföremål som på ett eller annat sätt gör något ovanligt med genus. Objekt som inte spelar på könsstereotyper inom design, mode och reklam utan på ett eller annat sätt ”bråkar med genus” eller försöker ställa könskonventioner på ända. Produkter som ger progressiv kritik men samtidigt är säljbara. Huvuddelen av boken bygger på en fallstudie av det största svenska industriprojekt någonsin där ett kritiskt perspektiv på kön ingått som något kommersiellt gångbart. ”YCC” var bilen som turnerade jorden runt och blev Volvos hittills mest uppmärksammade konceptbil. Boken förmedlar processen kring bilens formgivning och innehåll och återberättar projektgruppens kamp mot att fastna i förutbestämda fack. Bilen blev en genusprovokatör som förde dolda normer om manligt, kvinnligt och bilar upp till ytan, men insatserna för de inblandade var många gånger höga. YCC var en process där genuskonventioner både utmanades och upprepades på många motstridiga och komplexa sätt.
Magdalena Petersson McIntyre är docent i etnologi och verksam som forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Göteborgs universitet.