Perspektiv på lärande
Inbunden bok. Norstedts (senare: Studentlitteratur). 1:2 uppl. 2013. 190 sidor.
Nära nyskick.
Som ny. Baksidestext:
"D.C. Phillips och Jonas Soltis, Stanford repsektive Columbia University, är båda mycket respekterade pedagoger. Deras Perspektiv på lärande har redan utkommit i fem utgåvor och är en klassiker i mindre format. Nu föreligger den i en elegant svensk översättning, till gagn för lärarstuderande och verksamma lärare men också andra som är intresserade av lärandets många aspekter. Med suverän överblick och känsla för det väsentliga leder de varsamt in läsaren i en spännande exposé över vårt tänkande om lärandets natur, från begynnelsen till de senaste rönen i forskningen. Boken är hållen i en ledig ton med många pedagogiska liknelser och konkreta exempel som får läsaren att känna sig smart och delaktig, plötsligt inbegripen i samtal med Platon - eller med moderna pedagogiska tänkare som Dewey, Piaget, Vygotskij och deras efterföljare."
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113023007
- Titel
- Perspektiv på lärande
- Författare
- Phillips, D. C.
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- A well-written and readable book. Phillips and Soltis should be commended for bringing together these various perspectives on learning that can be used by both pre-service and in-service teachers. The case studies presented help illustrate the theories and should facilitate active class discussions. The Professional Educator
"A great little book packed with conceptual contrasts and rich classroom vignettes. The best resource I've found for teaching about theories of learning in a liberal arts college." Jack Dougherty, Trinity College, Hartford, CT
Nu finns den på svenska!
I stället för att bara översiktligt beskriva klassiska och moderna teorier om lärande, strävar författarna efter att gjuta liv i dem genom fallstudier. Boken har nu använts ett flertal år i USA och i ett flertal europeiska länder och visat sig lätt kunna engagera studerande i diskussioner om vad som verkligen händer i klassrummet. Läsaren uppmanas att pröva teoriernas styrkor och svagheter för att så småningom komma fram till ett eget förhållningssätt om undervisning och lärande. Bland andra behandlas Platon, Locke, Piaget, Dewey och Vygotskij.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.