Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Förskollärares egen forskning : praktiska exempel

Förskollärares egen forskning : praktiska exempel

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 183 sidor.

Mycket gott skick. Fd biblioteksbok i mycket fint skick.
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskolläraryrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:

* hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamratgemenskaper

* hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser

* hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket

* hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan

* hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskollärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskollärarstudenter i utbildning.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144140599
Titel
Förskollärares egen forskning : praktiska exempel
Författare
Pramling, Niklas
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2020
Omfång
183 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
335 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskolläraryrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:

• hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamratgemenskaper

• hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser

• hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket

• hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan

• hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskollärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskollärarstudenter i utbildning.