Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Svenskämnets historia

Svenskämnets historia

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 165 sidor.

Mycket gott skick. 15,5 x 22,5 cm. En del understrykningar och marginalnoteringar i ljus blyerts.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789144009551
Titel
Svenskämnets historia
Författare
Thavenius, Jan
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1999
Omfång
165 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Svenska språket och litteraturen har i över hundra år haft en framträdande plats i den allmänna bildningen, och svenska har under samma period varit skolans centrala ämne. I denna bok tecknas svenskämnets utveckling från 1800-talets mitt till våra dagar. Syftet är att fördjupa den professionella debatten om ämnets aktuella problem och framtid – något som inte minst borde vara av värde inom lärarutbildningen. I det senmoderna samhället har villkoren för skola och undervisning förändrats, och skriftspråket och litteraturen har fått konkurrens av nya medier. Det kan vara klokt att ta historien till hjälp för att fundera över den nya situationen.Boken ger historiska perspektiv på många aktuella frågor. Ska svenska främst vara ett språkämne eller ett litteraturämne? Är språkliga färdigheter viktigast eller bör ämnet framför allt lägga en grund för elevernas mänskliga mognad? Bör huvudvikten läggas vid språklig korrekthet eller vid elevernas språkutveckling? Är momentuppdelningen bäst eller kan undervisningen läggas upp kring teman och större frågor? Författarna diskuterar vidare de kanoniska litteratururvalens ställning, nationalspråkets uppgifter i det flerkulturella samhället och skolans inställning till de nya medierna.